Playstation Vita - Ultimate Marvel vs Capcom 3 |
Ciągle pamiętam jakie wrażenie
zrobiła na mnie wiadomość o supporcie konsoli w momencie premiery.
Kilkadziesiąt tytułów plus ważne firmy z branży i marki znane z
"dużych" konsol. Rzeczywistość na tę chwilę jest nieco
mniej ciekawa (chociaż i tak jest lepiej niż np 2 tygodnie temu).
Po pierwsze przez tygodnie panował całkowity zastój kiedy chodzi o
PSN i Vite. Co tydzień uruchamiałem PSstore i co tydzień witała
mnie ta sama alfabetyczna lista gier i dem do ściągnięcia. Brak
wersji demonstracyjnych, brak nowych tytułów i aplikacji. Zero
informacji o planowanych rozszerzeniach systemu. Innymi słowy:
marazm.
Prawie niezauważalne aktualizacje od czasu premiery |
I oczywiście pojawiła się darmowa
gierka z systemem mikropłatności (klon Bejeweled) oraz dostaliśmy
aplikacje do rysowania i Skype, ale to stanowczo za mało jak na trzy
miesiące istnienia platformy. Z pełnoprawnych tytułów sprawę
ratuję Mortal Kombat – Netherealm Studios nie ma pojęcia o
tworzeniu bijatyk, ale są mistrzami kiedy chodzi o dodatkowe funkcje
(wykorzystanie touchpada, funkcji six-axis itd.). Dostaliśmy także
Unit 13 od Zipper Interactive, ale więcej zainteresowania wzbudziła
informacja o zamknięciu tego studia niż sama gra...
Nie można oczywiście zapominać o
nadchodzących tytułach – Resistance Burning Skies czyli
pełnoprawny FPS na handheldzie, Little Big Planet – bardzo silna
marka która może pozytywnie wpłynąć na sprzedaż systemu itd.
Mimo wszystko plan wydawniczy nie był zbyt przemyślany bo garstka
tytułów wypuszczona po premierze zamiast przyciągać nowych
użytkowników dawała jasno do zrozumienia, że w świecie PSV
niewiele się dzieje.
Pierwszy ekran mojej PSV |
PSOne, PS2... PSV?
Mała ilość dedykowanych tytułów
byłaby bardziej dokuczliwa w moim przypadku gdyby nie to, że mam
sporo do nadrobienia kiedy chodzi o bibliotekę gier z Playstation
Portable. Valkiria Chronicles, Harvest Moon czy np Persona 3.
Wszystko ładnie pieknię, ale oficjalnie dwie pierwsze produkcje
nie są kompatybilne z Vitą. Tylko dzięki materiałom
publikowanym przez graczy w internecie wiemy, który tytuł tak
naprawdę można uruchomić na nowym handheldzie.
Brak wstecznej kompatybilności z PSOne |
Dodajmy do tego fakt, że Vita nadal
nie wspiera gier z PSone czyli nie mamy szans na wypełnienie luki
kiedy chodzi o tytuły dedykowane np klasycznymi Final Fantasy z
pierwszego Playstation. Sony zapowiedziało, że ta funkcja zostanie
dodana do PSV, ale póki co brak konkretnej informacji.
Na osobny artykuł zostawiam sprawę
cen gier z PSstore – jest to kompletnie niedorzeczne żeby wersja
gry z PSN kosztowała tyle samo lub nawet więcej niż gra w pudełku
kupiona w sklepie. Patrząc na ceny kart pamięci wydaje się, że
Sony mogłoby śmiało obniżyć cenę gry w cyfrowej dystrybucji o
50 PLN.
So close and so Near...
Osobny akapit chciałbym poświęcić
dostępnym aplikacjom. Pisałem już o tym w pierwszych wrażeniach i
niestety, ale na tę chwilę Sony nie zrobiło nic żeby poprawić
systuacje. Aplikacje są bardzo toporne i nawet przy pisaniu tego
artykułu dały mi się we znaki.
W treści wstawiłem kilka screenshotów
zrobionych przy pomocy PSVity (żeby zrobić zrzut ekranu należy
jednocześnie nacisnąć PS button i start button – nie dziala to w
przypadku tytułów z PSP...). Przy przerzucaniu zdjęć z Vity na PC
po raz kolejny Sony udowadnia, że nie ma pojęcia o usability. Otóż
po podłaczeniu konsoli kablem na PC uruchamia się Content Manager,
a sama konsola sugeruje odpalenie aplikacji także na Vicie. Odpalam
Content Managera – pokazuje się tzw launch screen gdzie jeszcze
raz muszę uświadomić konsoli, że chce uruchomić tę aplikacje.
Poźniej wybieram typ połaczenia (PC-Vita czy Vita-PC), a następnie
wybieram typ zawartości którą chce skopiować. Wybieram "Photo"
bo tam są trzymane zrzuty ekranu... w tym momencie aplikacja Content
Manager jest minimalizowana, a Vita uruchamia aplikacje "Photo"
gdzie widzę jeszcze 2 inne ekrany nim wyświetli mi się lista
dostępnych zdjęć. Totalna pomyłka i aż prosi się o możliwość
przeglądania zawartości Vity tak jak przegląda się zawartość np
pendrive'a.
SD Card z grą |
Inną sytuacją którą chciałbym
przytoczyć odnosi się do Near. Otóż jakieś 2 tygodnie temu
spędziłem kilka dni w Irlandii. Przelot z Warszawy do Cork trwał
około 3 godziny także bardzo dobra okazja do pogrania na Vicie. Do
tego chciałem przetestować w końcu funkcje Near czyli zobaczyć
ile kilometrów pokonałem i być może znależć nowych użytkowników
chętnych do gry w UMVC3 na Vicie. Po przybyciu na miejsce i
podłaczeniu Vity do sieci WiFi Near pokazał mi informację "not
able to obtain location data". Wszystkie inne funkcje
(przeglądarka internetowa, PSStore, gra online) działały bez
problemu. Początkowo sądziłem, ze to wina ustawień routera, ale
informacje w internecie wskazywały, że identyczny problem dotyczy
także innych użytkowników PSVity. Okazało się, że Vita korzysta
z bazy danych Skyhook czyli jeżeli lokacja w której się
znajdujecie (czy też access point przez który się łączycie) nie
znajduje się w bazie Skyhook wtedy Near nie będzie w stanie pobrać
informacji o lokacji. Problem został szeroko omówiony w tym temacie
na OficjalnymForum Playstation i jeżeli macie podobny problem to najprościej
wejść na strone Skyhook na której osobny link poświęcony jest
Playstation Vita. Na stronie można dodać lokację swojego access
pointu podając na mapie współrzędne oraz MAC address. Wszystkie
informacje znajdziecie pod tym linkiem.
W moim przypadku po 5ciu minutach Near był w stanie pobrać dane i
problem został rozwiązany. Okazało się, że przeleciałem w obie
strony ponad 4 tys km... i troche szkoda, że Sony nie
zaimplementowało jakieś systemu trofeów nagradzających za
przebyte km (np w ramach aplikacji Welcome Pack).
Near - jedna z wielu nieprzemyślanych aplikacji |
Po tym narzekaniu chcę jednak
wspomnieć o Skypie. To jest światło w tunelu bo aplikacja działa
bardzo dobrze i wykorzystuje funkcje Vity (np przełaczenie między
front i rear camera). Od razu widać, że jest to zewnętrzny
software – mam nadzieję, że Sony rozszerzy współprace i
doczekamy się komunikatora opartego o PSN.
Technically speaking!
Bardzo silnym punktem Vity jest wygląd.
Póki co każda z osób którym miałem okazje zaprezentować Vitę
na żywo była pod wrażeniem wyglądu i wykonania PSV. Co prawda
regularnie spędzam czas na ścieraniu odcisków palców z ekranu,
ale przestało mi to już przeszkadzać.
Szkoda tylko, że z high-end designem
nie otrzymaliśmy high-end sprzętu. Chodzi mi konkretnie o aparat.
Jakośc zdjęć i filmów pozostawia wiele do życzenia i multimedia
prezentują się bardzo słabo nawet na ekranie Vity. Wydaje mi się,
że przy takiej cenie urządzenia można wymagać, że aparat będzie
przynajmniej trzymał standard współczesnych smartfonów. Do tego
coś co mnie denerwuje czyli wymuszony dźwięk migawki. Nie można
go wyłaczyć ani zmienić – bez względu na to czy Vita jest
wyciszona czy macie podpiete słuchawki.
Zdjęcie zrobione przy pomocy PSVity - oryginalna jakość |
Podczas używania Vity miałem też
kilka problemów technicznych. Po pierwsze wygląda na to, że Vita
zachowuje się dosyć "losowo" kiedy chodzi o ładowanie
baterii bezpośrednio z portu USB.
W instrukcji jest wyrażenie napisane,
że ładowanie przez USB jest możliwe tylko wtedy gdy konsola jest
wyłączona. Moja Vita nie ładuje baterii gdy podepne ją do PS3. To
samo tyczy się mojego laptopa – nie było za to problemu z
podładowaniem baterii na innym laptopie.
Dlaczego tak się dzieje? Nie mam
pojęcia.
Playstation Vita w trakcie tych 3 miesięcy zacieła mi się dwukrotnie. To znaczy, że konsola nie reagowała na przycisk Power i po prostu nie mogłem jej włączyć. Są dwa rozwiązania tego problemu:
Playstation Vita w trakcie tych 3 miesięcy zacieła mi się dwukrotnie. To znaczy, że konsola nie reagowała na przycisk Power i po prostu nie mogłem jej włączyć. Są dwa rozwiązania tego problemu:
a) podłaczyć Vitę do źródła
zasilania
b) przytrzymać przycisk power aż do
momentu gdy PSbutton się zaświeci.
Ostatnią techniczną sprawą są
zaślepki za którymi chowane są porty na karty. Pisałem o tym w
pierwszych wrażeniach, ale naprawdę nie widzę powodu dla którego
trzeba się bawić w podważanie zaślepek paznokciem. Jest to
bezsensowne rozwiązanie sprawiające problemy i zdecydowanie mało
poręczne zwłaszcza gdy gramy np w środkach komunikacji miejskiej.
Zaślepka slotu na kartę z grą |
Czyli co z tą Vita?
Nie oszukujmy się – Vita ma masę
problemów i to na różnych płaszczyznach. Brakuje póki co
solidnego system-sellera, pod względem aplikacji konsola jest w tyle
za pierwszymi smartfone'ami, a cena urządzenia wydaje się być
nieadekwatna do tego co na tę chwilę dostajemy.
Pomimo tego absolutnie nie żałuje
zakupu. Po pierwsze jak wspomniałem wcześniej mam sporo do
nadrobienia kiedy chodzi o tytuły z PSP. Optymizmem napawa mnie
UMVC3, które pokazuje jak wiele można wycisnąć z tego handhelda.
Czekam też z niecierpliwością na Final Fantasy X (mój ulubiony
Final w serii) oraz na inne marki związane z Playstation (God of
War!).
Jak powszechnie wiadomo Sony to obecnie
gigant na glinianych nogach. Firma ponosi ogromne straty związane z
kiepskimi decyzjami i przestarzałym modelem biznesowym. Mimo
wszystko Playstation to jedna z tych marek Sony które radzą sobie
lepiej. Sony szykuje sporo niespodzianek na E3 i mam nadzieję, że
zobaczymy przynajmniej pięć lub nawet dziesięć nowych tytułów
na Vite (ogłosznych razem z obniżką ceny samej konsoli).
Deadpool - Ultimate Marvel vs Capcom 3 |
No comments:
Post a Comment