13/11/2011

God of War - podsumowanie

Ostatnio wpadła mi w ręce kolejna kompilacja przygód Boga Wojny, a w internecie pojawiły się plotki o nowym projekcie studia Santa Monica. Grająć w God of War Collection Volume II zacząłem się zastanawiać czy seria ma coś jeszcze do zaoferowania i czy wydanie GoW IV byłoby dobrym pomysłem. Efekt tych przemyśleń zamieszczam w tekście poniżej.



 Seria God of War to bardzo silna karta w dłoni Sony. Platform-seller z wieloma nagrodami na koncie oraz (co najważniejsze) z ogromną bazą fanów - szacuje się, że cała seria wliczając wydania na PS2, PSP oraz PS3 sprzedała się w liczbie ok 12 mln egzemplarzy.
 Co stoi za sukcesem gier o Kratosie? Na pewno kilka czynników z których najważniejsze to:
a) unikalny bohater - Kratosowi daleko do pięknisiów znanych z japońskich slasherów i brakuje mu zdolności oratorskich (dzięki czemu cut-scenki nie składają się z jakiś ckliwych pseudo filozoficznych monologów).
b) technologia - ogólne pojęcia w którym zamykam grafikę oraz dźwięk. Każdy kolejny GoW wyznaczał pewną granicę tego co można było wycisnąć ze sprzętu. Ścieżka dźwiękowa i theme który rozpoznaje każdy gracz tworzy kapitalny mityczny i ciężki klimat.
c) gameplay - tutaj z jednej strony mamy prosty slasher z dwoma podstawowymi atakami i próżno tutaj szukać rozbudowania znanego chociażby z Ninja Gaidem, ale w połączeniu z elementami wspomnianymi wcześniej i fabułą dostajemy niepowtarzalna mieszankę.


 Jeżeli graliście we wszystkie odsłony God of War to wiecie, że historia tak naprawde się skończyła. GoWIII wieńczył trylogię (zostawiając jednak małe niedomówienie), a sami twórcy potwierdzili, że "to jest koniec". Oczywiście od razu dodali, że uniwersum God of War nie pójdzie w odstawkę. Mnie zakończenie trylogii usatysfakcjonowało głównie dla tego, że było logiczne i dawało tak upragnione uczucie spokoju.
 Kiedy pojawiły się pierwsze informację o tym, że Santa Monica szuka ludzi do nowego projektu to przede wszystkim liczyłem na coś nowego. Kolejne "przecieki" jednak coraz bardziej wskazują na grę z serii God of War. Po cichu liczę jednak na kolejny spin-off tym razem przeznaczony na PS Vita - wszak Chains of Olympus i Ghost of Sparta to perełki kiedy chodzi o PSP, które ratowały tę platformę.
 Co jeśli okaże się, że Santa Monica pracuje nad pełnoprawną kolejną częścią? Patrząc z perspektywy czasu widać, że GoW III w całej swej  świetności raczej wyeksploatował do końca formułę serii. Pojawia się pytanie co po zabiciu bogów Olimpu można jeszcze zrobić? W udostępnionym na PSNie materiale w którym spotykają się wszyscy twórcy serii David Jaffe wspomniał o tym, że jego wyobrażenie o końcu serii zakładało walkę Kratos vs bóstwa z innych mitologii. Dobrze, że ta wizja nie została zrealizowana bo ośmieszyłoby to całą serię. "W następnej części Kratos zabija hinduskie bóstwa, a w przyszłym roku odwiedzi plemiona Amazonii".
 Wspomniany wcześniej prosty system walki ma także swoje ograniczenia, które sprawiają, że trudno uzyskać w kolejnych odsłonach ten "powiew świeżości". Tutaj w GoW III sprawę ratował Sekstus Herkulesa (znacznie fajniejsze rozwiązanie niż znany z Ghost of Sparta Gauntlet of Zeus).
 Podsumowując - osobiście bardzo chętnie zobaczyłbym kolejnego spin-offa i to najlepiej w wersji na PS Vita, a kiedy chodzi o duże konsole to mam obawy związane z wyczerpaniem formuły i dlatego wolałbym dostać coś nowego od Santa Monica. A jak to wygląda u Was?

No comments:

Post a Comment